Niebieskie światło z ekranów, które wpływa na nasz mózg i jakość snu

niebieskie światło, jakość snu

Każdy smartfon jest zaprojektowany tak, by emitować niebieskie światło w celu ułatwienia nam czytania, nawet w słoneczne dni. Światło to jest uwalniane przez cały dzień z naszych komputerów, telewizorów i innych gadżetów.

Sprawia to, że nasze mózgi mogą ulegać dezorientacji. Jeżeli używamy telefonu wieczorem lub w nocy, wyświetlacze emitują światło, które daje do mózgu informację, że jest dzień. Hamuje to produkcję melatoniny i może prowadzić do problemów ze snem.

Jest to przyczyna, dla której eksperci apelują, aby nie używać urządzeń elektrycznych na kilka godzin przed planowanym snem.

Smartfon i inne RTV – dlaczego niebieskie światło na nas oddziałuje?

Mały narząd zlokalizowany w mózgu – szyszynka – produkuje melatoninę i działa kilka godzin przed pójściem spać. Zawiera fotoreceptor – melanopsynę, która znajduje się w komórkach zwojowych siatkówki i reaguje na światło niebieskie emitowane z urządzeń.

Wiele badań pokazało, że smartfon używany w godzinach poprzedzających sen, wpływa na problemy z zasypianiem. Ponadto, nastolatkowie są bardziej podatni na takie działanie niż dorośli,  ze względu zmiany w rytmie dobowym w latach dorastania. Stają się bardziej rozbudzeni.

Dr Martin Blank z Wydziału Fizjologii i Biofizyki Komórkowej Uniwersytetu Columbia, utworzył zespół ekspertów, który zwrócił się do ONZ z problemem szkodliwego wpływu promieniowania elektromagnetycznego z urządzeń typu smartfon lub Wi-Fi.

Zastosowanie takich gadżetów może spowodować liczne skutki uboczne, w tym raka. Niestety, nawet najmniejsze dzieci dorastają dziś w otoczeniu urządzeń elektronicznych, a mózg dziecka dostaje 4 razy więcej promieniowania niż dorosłego.

Smartfon i inne RTV – jak sobie pomóc? – kilka prostych zasad

Można ograniczyć użytkowanie elektroniki przed snem i wyłączyć wszystkie urządzenia, kiedy idziesz spać. Czym zastąpić sobie walory rozrywkowe ? Na przykład czytając książkę, co przyniesie wiele dodatkowych korzyści dla naszego życia.

Można spróbować różnych aplikacji, które regulują ilość emitowanego światła w stosunku do pory dnia.


Dzięki za przeczytanie. Jak masz swoje refleksje na ten temat, podziel się nimi w komentarzu 🙂

Telefonów przecież nie przestaniemy używać. Możemy jednak ograniczyć negatywne skutki korzystania 🙂


loading...
Udostępnij

Wyraź swoje zdanie